×

Caută

Emma Kennedy, CNN Business

Londra (CNN Business) Giganții tehnologici și producătorii de autovehicule investesc miliarde de dolari pentru a dezvolta mașini fără șofer care promit să îmbunătățească siguranța traficului. Dar cine va plăti totuși în cazul unui accident?

Revoluția transporturilor ridică semne de întrebare pentru asiguratori privind răspunderea, datele și veniturile viitoare. Cu testele mașinilor fără șofer având loc pe mai multe piețe, factorii decizionali se pregătesc deja pentru noul scenariu.

În Regatul Unit, se lucrează deja la un cadru de reglementare care să fie finalizat odată ce mașinile autonome intră în circulație. Anul trecut, legislatorii au aprobat Legea vehiculelor autonome și electrice (AEV), aducând mai multă claritate asupra polițelor de asigurare și a răspunderii în cazul accidentelor rutiere care implică mașinile fără șofer.

Pe alte piețe- cum ar fi Statele Unite de exemplu- situația e mai puțin certă.

Și răspunderea?

David Williams, director tehnic la AXA Insurance UK, explică faptul că regulile britanice prevăd o structură clară pentru răspundere, iar proprietarii de mașini sunt încă obligați să cumpere o poliță de asigurare care respectă normele traficului rutier.

Citește: Cum va îmbunătăți 5G viața cotidiană

Multe mașini autonome vor fi capabile să schimbe modul, de la automat la controlat de șofer, dar să ai două polițe de asigurare diferite pentru a acoperi ambele scenarii e „prea complicat”, spune Williams.

Din contră, proprietarii de mașini vor cumpăra o poliță de asigurare care acoperă ambele moduri de condus. Asiguratorii vor continua să plătească cererile de despăgubire, dar ar putea recupera o parte din costuri de la producătorii auto atunci când tehnologia lor este cauza unui accident.

Williams se așteaptă ca numărul de accidente să se reducă, ceea ce înseamnă că asiguratorii vor avea mai puține cereri de despăgubire. „Și o parte din aceste cereri de despăgubire vor fi transferate producătorilor ”, a spus el.

Asiguratorii vor să vadă reguli similare adoptate în toată Europa.

„Noi considerăm că asigurarea obligatorie de răspundere civilă față de terți este eficientă în a proteja participanții la trafic și asta va continua și cu dezvoltările tehnologice actuale, cum ar fi vehiculele conectate și autonome”, a spus Nicolas Jeanmart, șeful Departamentului de asigurare personală, generală și macroeconomie de la Insurance Europe.

Drumuri mai sigure

Conform cifrelor de la Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi a Departamentului pentru Transporturi al Statelor Unite,  eroarea umană este un factor în 94% din cazurile accidentelor de mașini.

Mașinile automate ar putea elimina acest factor de eroare umană și ar putea duce la drumuri mai sigure – și prime de asigurare mai mici – pentru proprietarii de mașini.” Dacă, în timp, 50% din mașini sunt mai sigure și au mai puține accidente, asta înseamnă că și restul mașinilor manuale vor avea mai puține accidente”, a spus Williams.

Costurile cererilor de despăgubire pentru mașinile automate ar putea fi inițial mari datorită costului de înlocuire a tehnologiei deteriorate, cum ar fi senzorii. Dar Williams crede că aceste costuri vor scădea odată ce crește producția de vehicule autonome.

Când au loc accidente, o tehnologie nouă va însemna o perspectivă mai profundă asupra a ceea ce s-a întâmplat și a cui este vina.

„ Pentru ca cererile de despăgubire să fie rezolvate cât mai rapid și ușor cu putință, va fi esențial ca asiguratorii și celelalte părți cu un interes legitim să aibă acces la datele relevante din vehicul, care stabilesc faptele unui accident, pentru ca răspunderea să fie repartizată corect”, a spus Jeanmart.

O piață în curs de schimbare

Asiguratorii se așteaptă ca schimbarea către vehiculele autonome să conducă până la urmă la prime de asigurare auto mai mici și la noi tipuri de produse.

Citește: Cum transformă Realitatea Virtuală Resursele Umane

De exemplu, Williams a spus că asiguratorii ar putea oferi produse de asigurare care i-ar încuraja pe șoferi să folosească modul autonom mai des, oferind un bonus de primă care să reflecte riscul redus.

În viitor, vehiculele autonome ar putea permite coproprietatea mașinilor, care ar însemna noi tipuri de polițe de asigurări.

„Chiar și în cazul mașinilor coproprietate, tot trebuie asigurat vehiculul însuși, indiferent dacă asigurarea este partajată intre proprietari sau nu”, a spus Jeanmart.

Alte știri

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur, adipisicing elit.

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur, adipisicing elit. Consectetur dolorum voluptate architecto debitis sed rem

Vă poate ajuta blockchain să deveniți un cumpărător mai etic?

CNN - Vă gândiți vreodată de unde provine mâncarea pe care o consumați? Sau dacă persoanele care au recoltat cafeaua dumneavoastră preferată au fost remunerate corect?